Update Coronavirus (COVID-19) - Wij zijn volledig operationeel

Wij merken dat er veel vraag is naar ons product in deze crisis. In het bijzonder voor verpleeghuizen en zorgcentra waarvan de bewoners nu in isolatie zitten. Wij kunnen Fietslabyrint bij u op locatie contactloos leveren. Dit kan zowel koop als huur zijn. Wij zijn tijdens kantooruren telefonisch bereikbaar op 070 737 1152 en via ln.tnirybalsteif@ofni. Lees meer over onze aangepaste bereikbaarheid

Druilerig weer: hoe blijven we binnen in beweging?

Na een uitzonderlijk lange, warme en mooie zomer, is de tijd van een druilerige, natte herfst eindelijk aangebroken. Nu is dat hartstikke leuk voor de planten en om alvast in de feestdagenstemming te komen, maar het kan een uitdaging zijn om lekker in beweging te blijven. Het is wetenschappelijk bewezen dat regelmatige activiteit de gevolgen van het verouderingsproces kan vertragen en de kwaliteit van leven verhogen. Volgens de nieuwe beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad moeten volwassenen wekelijks ten minste 2,5 uur matig intensief bewegen (fietsen en wandelen). Ook worden spier- en botversterkende activiteiten (krachttraining, maar ook langdurig zwemmen of fietsen) aanbevolen. Als het buiten koud is en regent is het natuurlijk minder aantrekkelijk om buiten te gaan wandelen. Hoe houd je het leuk om ook binnen regelmatig in beweging te blijven? Gelukkig kun je altijd op het Fietslabyrint fietsen, ongeacht leeftijd, beperking of regen! We geven je graag een aantal tips over hoe je ook binnen op een leuke manier actief kunt blijven. Zo wordt die 2,5 uur per week bewegen een eitje!
 
Fietsen maar! 
Met het Fietslabyrint wordt bewegen leuk door de interactieve beleving. Niet alleen is het goed voor het lichaam, maar de spellen op het systeem zorgen ook voor een stukje braintraining. Nu is het Fietslabyrint zeker geen solo-activiteit, het kan ook ingezet worden als groepactiviteit. 
  • Iedereen aan de beurt: maak een mooi schema waar iedereen zich kan inschrijven voor een fietstocht. Niet alleen voorkomt dit teleurstelling door een bezette fiets, maar het is ook nog iets om naar uit te kijken. Daarbij kunnen mensen alvast komen kijken naar andere fietsers om zich nog meer te verheugen op hun eigen ritje. 
  • Ga op wereldreis: organiseer een wereldreis door mensen te laten fietsen in verschillende landen. Door elke keer het zogenaamde stokje over te geven aan de volgende fietser reis je over de hele wereld in een middag! Door wereldwijd te gaan en het in estafette-vorm te doen wordt dit een leuke groepsactiviteit waar iedereen deel van kan uitmaken. 
  • Sharing is caring: herinneringen ophalen samen kan heel erg verbinden. Vraag elke fietser om een herinnering te delen aan de plek waar ze net doorheen zijn gefietst. Naast fysieke training komt er zo ook een beetje braintraining bij kijken en leren de fietsers elkaar nog wat beter kennen. Wie weet wat een mooie gesprekken zo op gang worden gebracht!
  • Turven maar: om de hersens ook aan het werk te zetten kun je de groep die niet aan het fietsen is extra goed laten opletten en betrekken door hen te laten turven. Turf bijvoorbeeld steeds wanneer er een kerk in beeld komt, of een bus, of een andere fietser. Of iemand met een zonnebril, of met een rood T-shirt. Het kan zo specifiek als je wilt, de mogelijkheden zijn grenzeloos! 
  • Wedstrijdjes: om het echt competitief te maken kun je ook een wedstrijd opzetten. De Tour de Fietslabyrint, bijvoorbeeld ;) Laat de fietsers bepaalde routes fietsen en noteer de routetijden. Zo kunnen ze tegen elkaar, maar ook tegen zichzelf racen. Wat is er immers motiverender dan je eigen records verslaan?
  • Themaweken: organiseer bijvoorbeeld een Franse week met alleen Franse routes. Bonus: laat de fietsers zich in thema kleden met baretten en stokbroden bijvoorbeeld!
Thuis trainingen 
Naast het Fietslabyrint zijn er nog talloze andere manieren om in beweging te blijven. Alles Over Sport maakte een mooi filmpje over meer bewegen in de ouderenzorg. 
 

Of het nu gaat om een zorginstelling of een particulier, er zijn veel manieren om binnen in beweging te blijven. 
  • Op YouTube staan talloze video's met trainingen voor thuis. Veel trainingen kunnen enkel met lichaamsgewicht, maar simpele alternatieven zijn ook bijvoorbeeld waterflesjes, een rugzak met boeken, een pak bloem, etc. als gewichten. 
  • Schoonmaken is ook een goede manier om in beweging te blijven en het is meteen twee vliegen in één klap. 
  • Bewegen in groepen is altijd leuker dan in je eentje en motiveert ook meer. Denk aan yoga, danslessen of bijvoorbeeld stoelendans! Elke dag een kwartiertje lekker dansen is zo gebeurd en voelt niet als verplicht bewegen. Dus pak die luchtgitaar erbij en leef je uit! 
  • Het lijkt zo simpel, maar kan toch heel erg effectief zijn: loop wat vaker de trap op en af. Op die manier pak je alweer heel wat extra beweging. 
 
Met deze tips krijg je zelfs de meest luie persoon aan het bewegen! Deel vooral je mooie Fietslabyrint-momenten met ons door #Fietslabyrint te gebruiken of @fietslabyrint te taggen, daar worden we enorm blij van! Misschien zie je jouw foto of video dan wel voorbij komen In de Spotlight in onze nieuwsbrief. 
 
Hebben we je nieuwsgierig gemaakt door al deze mogelijkheden met het Fietslabyrint? Vraag nu een proefopstelling aan! 

© 27-11-2020
Druilerig weer: hoe blijven we binnen in beweging?
Follow us!
Ons Youtube kanaal
Volg ons op Facebook