We vinden het erg belangrijk wat onze fietsers van Fietslabyrint vinden. Om het fietsen zo leuk en goed mogelijk te houden, willen we dat gebruikers meedenken en een rol spelen in de productontwikkelingen die we doen en in de toekomst gaan doen.
Daarom hebben we begin dit jaar een grote enquête uitgezet onder onze Nederlandse klanten. In deze vragenlijst werden vragen gesteld over gebruik, tevredenheid & veiligheid. We gebruiken deze informatie om Fietslabyrint nog beter te laten aansluiten op dagelijks gebruik en wensen van onze klanten en gebruikers. We delen graag de resultaten.
De vragenlijst is door allerlei verschillende respondenten ingevuld, waaronder fysiotherapeuten, activiteitenbegeleiders, bewegingsagogen, welzijnsmedewerkers, verpleegkundigen, verzorgenden, leidinggevenden, coördinatoren, locatie managers, assistenten, vrijwilligers, staffunctionarissen, receptionisten, secretaressen, inkopers, particuliere gebruikers en technici de vragenlijst in (hartelijk dank allemaal voor het invullen!).
Waardes die zorgmedewerkers koppelden aan Fietslabyrint voor hun cliënten waren vooral het verbeteren van de fysieke conditie en het ophalen van herinneringen. Maar ook het vergroten van kwaliteit van leven, de positieve aspecten van de wereld ontdekken, het verbeteren van de mentale gezondheid, en ondersteunen van sociale interacties werden vaak genoemd. Het zouden geen zorgmedewerkers zijn als ze het makkelijk zouden vinden om aan te geven welke waarden ze voor zichzelf koppelen aan Fietslabyrint: Steevast was het antwoord namelijk “Het is primair voor het welzijn van de cliënten, niet voor ons”. Maar als er dan toch iets ingevuld moet worden, dan was het vooral “Geeft mijzelf plezier tijdens het werk met mijn cliënten”. Met dit antwoord zijn we ontzettend blij bij Fietslabyrint.
Ook werd er gevraagd hoe tevreden respondenten zijn met Fietslabyrint en met de service van Fietslabyrint. Gemiddeld werd er een 8.6 gegeven voor het product Fietslabyrint en voor service kregen we gemiddeld een 8.3! Daarnaast werd er gevraagd in een open antwoord feedback te geven. Positief of negatief, dat maakte niet uit, van beide antwoorden leren we weer veel. In een volgende vraag werden meningen gevraagd over de kwaliteit en de inhoud van de filmbeelden. Hier gaven de respondenten gemiddeld een 8.3 voor zowel kwaliteit als inhoud.
Natuurlijk werden er ook vragen gesteld over de routes. Het meest werd er gefietst in Nederland en routes dicht bij de zorgcentra door de respondenten en hun cliënten. En dat deden ze het vaakst, variërend van 10 minuten tot 20 minuten. Daarnaast was er de mogelijkheid om in een open antwoord aan te geven welke routes er nog vernieuwd/toegevoegd kunnen worden aan het assortiment. Ook hieruit haalden we waardevolle informatie voor het Filmteam.
De laatste vragen gingen vooral over wat zorgmedewerkers zien bij cliënten als ze fietsen met Fietslabyrint. Het bleek dat 86% van de respondenten van mening is dat het gemoed van de fietsers verbetert door te fietsen met Fietslabyrint, 14% denkt dat het geen verschil maakt en er werd nooit gedacht dat het fietsen het gemoed slechter maakt.
Zichtbare positieve emoties bij gebruikers die in deze context genoemd werden waren vooral vreugde, interesse, herkenning, en blijheid. Kortom, positieve emoties! Nostalgie werd ook vaak genoemd door de respondenten, wat natuurlijk soms positieve of negatieve gevoelens op kan wekken (zie ook ons artikel over nostalgie). En als negatieve emotie werd hoofdzakelijk vermoeidheid genoemd. Maar dat is ergens ook niet zo gek na een fietstochtje met Fietslabyrint. Moe maar voldaan!
Voor het invullen van de vragenlijst werden er ook prijzen uitgedeeld! De winnaars maken we volgende maand bekend, dus houd de nieuwsbrief goed in de gaten! Je kan je hieronder inschrijven.