2023 is afgelopen; een mooi moment voor mij, Ella Keijzer, founder van Fietslabyrint, om te reflecteren en jullie mee te nemen in het reilen en zeilen van Fietslabyrint. Het blijkt dat mijn artikelen over Fietslabyrint en ondernemen, bijvoorbeeld deze, deze, deze en deze, de meest gelezen artikelen van onze website zijn! Wat een eer dat jullie allemaal zo benieuwd zijn hoe ons jonge en best snel groeiende bedrijf in een leuke sector de uitdagingen (meestal) overwint, tegen van alles aanloopt en zichzelf telkens opnieuw uit weet te vinden. Ik zal jullie dit jaar niet teleurstellen, want ik heb veel te vertellen en we hebben onszelf ook dit jaar weer opnieuw uitgevonden.
Om goed te begrijpen waar we nu staan, moet ik verder terug in de tijd, namelijk naar 2022, dat in cijfers slechter eindigde dan verwacht. We hebben vanaf 2019 investeringen gedaan om ons product en bedrijf te verbeteren. Hoewel het enthousiasme van potentiële klanten anders deed geloven, kwam de gehoopte verkoop in de jaren daarna niet. Onze verkopen in Frankrijk waren daar een uitzondering op: daar hadden we nog nooit zoveel Fietslabyrinten heen gestuurd. Maar de verkopen in Nederland, Duitsland, de rest van Europa, Hong Kong, Singapore en Amerika groeiden minimaal, bleven op het niveau van de jaren daarvoor, of zelfs eronder. Stelden we onze doelen verkeerd of deden we iets verkeerd? Gooiden oorlogen en onrust en de pandemie roet in het eten? Of is de wetenschap van eeuwige groei en verdubbeling, waar tech-millennials zoals Job (mijn co-founder) en ik mee zijn opgegroeid, een sprookje?
Na een korte periode van rouw hebben we vol energie geprobeerd in 2023 alles weer op de rails te krijgen. Is dat gelukt? Niet helemaal. Maar we zijn op het goede fietspad. Onze omzet is iets gegroeid en we kijken terug op een jaar waarin we hebben verdiept, belangrijke organisatorische stappen hebben gezet en kleine en grote moeilijkheden hebben overwonnen.
Andere, minstens zo belangrijke doelen, haalden we wel. Zo zijn de Fietslabyrintsystemen stabieler, hebben we meer tevreden klanten dan ooit, ziet het gros van onze fietsers Fietslabyrint als onmisbaar en hebben we een recordaantal routes gefilmd.
En met resultaat, want uit onze jaarenquête kwamen de volgende cijfers:
Nu vraag je je misschien af: waren we te ambitieus met onze verkoopdoelen? Of hebben we te maken met een buitenwereld die niet lekker meewerkt?
Het antwoord is beide. Ja, we waren te ambitieus, en ja onze doelen waren zelfs in het beste geval misschien wel onbereikbaar gebleven. Een andere vergissing die ik heb gemaakt is onze prijzen niet te verhogen per 1 januari 2023. Overtuigd van de groei die zou komen, zouden de aantallen de prijsstijgingen drukken. En is het niet fijn voor potentiële klanten om ergens eens geen prijsverhoging mee te maken? Maar helaas, de gewenste groei kwam niet.
Toch is dit niet het hele verhaal. Onze missie is belangrijk en we worden blijer van heel veel mensen al fietsend de herinneringen te laten herbeleven of nieuwe herinneringen te laten maken, dan omzetten of winsten om van de daken te schreeuwen.
We hebben onze missie en Fietslabyrint uitstekend weten te promoten en we hebben er duizenden nieuwe fietsers en begeleiders bijgekregen afgelopen jaar. Het grootste compliment is dat de meeste van onze huidige klanten zich blijven abonneren op nieuwe routes en hun Fietslabyrint dagelijks gebruiken.
Het was een goed jaar op vrijwel alle vlakken. Zo kwamen onze resellers uit Frankrijk en België bij ons op bezoek, sprak ik in een internationaal goed bekeken webinar over de kracht van virtueel fietsen, gingen twee collega’s naar de baltische staten om mooie nieuwe routes te filmen voor onze klanten daar, deed Dita van Rijn, van woonzorgcentrum Salem, mee aan onze zomeractie en won een jaarabonnement, kwam de nierstichting uit Curaçao op bezoek, en nog veel veel meer: blader hier maar eens doorheen.
Wat we vooral hebben geleerd is dat ondernemen en een bedrijf opbouwen een marathon is en geen sprint. En dat realistische doelen meer stimuleren dan toekomstbeelden die moeilijk haalbaar zijn. Dat groots denken mooi en stimulerend is, maar alleen in combinatie met de realiteit en de cijfers. Dat we het samen moeten doen met ons fantastische team. Dat je trots mag zijn op kleine groei, die bij elkaar opgeteld en op lange termijn meer impact heeft dan je misschien denkt. Mooie lessen om mee te nemen in 2024.
Want 2024? Dat wordt een jaar als nooit tevoren. Een tipje van de sluier van wat er gaat komen dit jaar:
En die omzet en die doelen? Die gaan we gestaag omhoog brengen, precies uitdagend genoeg en net haalbaar. Eén ding is zeker: ook dit jaar zullen wij, samen met onze partners, ons uiterste best doen om zoveel mogelijk mensen enthousiast te maken om (virtueel) te gaan fietsen.
De beste wensen voor 2024!